Minä kun olen tällainen jouluhöppänä niin huomasin juuri, että jouluun ei ole enää kuin vajaa neljä kuukautta (mulle joulu alkaa jo valmisteluista) joten pitihän se joulukirjakin jo hakea esille ja alkaa suunnittelemaan tulevan joulun joululahjoja, ruokia ja askarteluja...

Tuon joulukirjan aloitin jo pari joulua sitten ja sen tarkoituksena on täyttyä aina lisää vuosien varrella. Kirja on alunperin luentokirja, joka on jaettu viiteen osaan  ja päällystetty kankaalla. Myös kirjanmerkin olen itse tehnyt helpottaakseni meneillään olevan asian löytämistä!

Joulukirjan osat:

Joulun historia ja perinteet:

Nimen mukaisesti erilaisia juttuja joulun historiasta sekä "päiväkirjamaisia" kertomuksia omista ja suvun jouluperinteistä

Ajanviete:      

Joulusatuja, lauluja, runoja, joululeikkejä, puuhaa lapsille

Joulusisustus ja koristeet:

Vinkkejä ja ohjeita joulukoristeisiin, kukka-asetelmiin, pihan koristuksiin jne.

Askartelu ja käsityöt:      

Askarteluohjeita ja malleja sekä kuvia valmiista töistä, käsityöohjeita ja -malleja

Ruoka ja leipominen:      

Vuosien varrella hyväksi todettuja ruokaohjeita, leivontaohjeita, namuohjeita, erilaisten ruokalahjojen ohjeita, sekä kattausvinkkejä

Osa teksteistä on itsekirjoitettuja (varsinkin reseptit ja perinteet) ja kuvat omia, mutta paljon on myös lehtileikkeitä ja netistä tulostettuja!

Tästä kirjasta on ehdottomasti tullut minun jouluni pelastus, kun kaikki löytyy yksistä kansista tarvittaessa! Lisäksi minulla on jokaiselle vuodelle pieni vihko, johon kirjaan annetut ja saadut lahjat , joulumenyyn ja lähetetyt ja saadut joulukortit, joulun aikataulut ja joulusiivouksen osat, jotka saan ruksia aina kun olen jonkun osuuden hoitanut!

Nyt siis pitää alkaa tuolta kirjasta kaivelemaan taas ohjeita ja inspiraatiota ja alkaa joululahjojen valmistus hyvissä ajoin! Pitäähän esim sammaleet ja jäkälät ja kävyt kerätä hyvissä ajoin ennen lumentuloa....

 

Image Hosted by ImageShack.us